Friday, March 16, 2012

Perihal awan biru

Hi there, I'm back !! Cewahh. Lama tak menaip kat buh-log ni. Cuti dah nak habis T.T Eh kejap. Lama? Rasanya minggu lepas baru update, oh, tidaklah selama yang kusangkakan. Hewhew.

Memandangkan budak2 pasca-SPM bakal mendapat keputusan tak lama lagi, maka dengan ini selaku tuan punya kawasan ingin mengucapkan SELAMAT MENGAMBIL SLIP PEPERIKSAAN *bagi yang boleh ambil lah* DAN SEMOGA MAJU JAYA.






Ok cerita dia macam ni, aku ada baca blog kawan aku, result SPM dia memang gempak. Lagi gempak drpd aku punya, tapi tak ada rezeki nak fly, sedangkan ada orang yang result tak segempak dia boleh fly


Kaunselor kolej aku pernah cerita, ada sorang student KMB, batch atas2 kitorg, tak tahu yang mana satu, tapi agak jauh la umur tu. Masa result IB, dia tak lepas. Kawan2 baik, yang selalu lepak sama2, belajar sama2, sama2 stay up siapkan report, segala macam perihal IB lepas. Kalau kau la jadi dia, confirm frust gila kan? Serious, kalau aku kat tempat dia, frust habes. Dah la parent letak harapan tinggi. Jiran2 semua expect ko akan fly, tup tup, tak lepas exam final. Mana nak letak muka nak oii. So, mamat ni sambung study dalam negara je.


Tapi hari tu, masa kaunselor aku jumpa dia, dia kata, walaupun dia tak dapat fly masa IB, tapi sekarang dia dah jejak hampir satu dunia. Macam2 negara dia dah pergi, atas tuntutan kerja. Mengalahkan kawan2 dia yang fly dulu2 tu. Rezeki dia. Sudah tertulis qada' dan qadarnya begitu. Jadi kepada kawan ku yang result SPM gempak dulu, anda wajar untuk frust sebab tak dpt fly tapi tak payah frust sangat. InsyaALLAH, kamu akan fly, tapi pada ketika yang lain. Mungkin bila further study ke peringkat lagi tinggi, mungkin bila dah kerja nanti. Same goes to 2011 SPM candidates.


Kalau fly tu, naik kapal terbang lah kan?



No comments: